V Kuvaujtu, u menšího města Sulaibiya, hoří pravděpodobně největší skládka pneumatik na světě. V současné době hoří jedna z několika desítek sekcí, která má rozměry přibližně 80 x 40 m. Celková velikost skládky je však o rozměrech přibližně 1500 x 500 m. Odhaduje se, že na tomto hřbitově se nachází až 7 000 000 pneumatik.
Anonymními lidmi natočená videa však naznačují, že by mohlo jít i o zcela jinou skládku, mnohem větších rozměrů. Požáry skladů pneumatik nejsou v Kuvajtu ničím výjimečným. Vždyť jde také o zemi, kde běžně teploty dosahují až 50°C! Proto na satelitním snímku může být zcela jiný požár, než požáry na zachycených videích. V Kuvajtu se běžně vykopávají obrovské díry v zemi, do kterých se pneumatiky zaváží a následně zahrnou, aby se “ztratily.”
Každoročně se na celé planetě vyrobí více než 3 miliardy pneumatik, kdy každá má průměrnou životnost kolem 32 000 ujetých km, takže tyto skládky jsou dobře zásobeny.
V roce 2019 v Kuvajtu již jeden obří požár vypukl. Také byl vidět až z oběžné dráhy. Podle KUNA požár pohltil skládku o ploše 25 milionů metrů čtverečních, což mělo za následek spálení odhadem jednoho milionu pneumatik.
Požár se podařilo dostat pod kontrolu až 29. dubna 2021!
Požáry pneumatik a zvláště pak skládek pneumatik, se velmi obtížně hasí.
Pneumatiky mají přibližnou teplotu vznícení kolem 375°C, teplotu vzplanutí jen o málo nižší, kolem 305°C, odhořívají rychlostí až 2,1 m za minutu a mají vysokou výhřevnost kolem 38 MJ/kg3.
Navíc při hoření uvolňují extrémní množství kouře, který obsahuje množství toxických, jako je např. oxid uhelnatý nebo oxidy síry. Při hoření se rovněž uvolňují těžké kovy, které pronikají do půdy a znečišťují nejen ji, ale také podzemní vody. Kouř z požáru pneumatik může způsobovat zejména respirační onemocnění, včetně různých druhů rakoviny. Následky inhalace kouře tedy mohou být jak krátkodobé, tak i dlouhodobé.
V současné době, prakticky v celé Evropě i v USA se pneumatiky recyklují. Pneumatiky se zejména drtí a používají jako palivo (přesně řízený proces spalování, aby docházelo k co nejmenšímu uvolňování toxických látek s velmi přísnými emisními limity). Další způsob recyklace je použití drtě z pneumatik ve stavebních aplikacích.
Jak se hasí skládky pneumatik u nás? Můžete se podívat na Bojový řád jednotek požární ochrany – taktické postupy zásahu: Požáry skládek tuhých odpadů.
K velkým požárům skladovaných pneumatik dochází i v Evropě. Například v roce 2016 v okolí Madridu.
Nebo obří požár skladiště pneumatik v Uherském Brodě, v roce 2007.
Více info např. na https://www.pozary.cz/clanek/7754-horici-pneumatiky-v-uherskem-brode/