Velmi nešťastná nehoda se stala muži, který havaroval na své elektrické koloběžce a dopadl přímo pod jedoucí vozidlo, které jej přejelo.
Co si myslíte o bezpečnosti provozu elektrických koloběžek vy?
Elektrické koloběžky do určitého výkonu a rychlosti jsou dle právních předpisů klasifikované jako jízdní kola a platí pro ně naprosto stejné předpisy. Takové koloběžky nesmí mít výkon vyšší než 1000W a konstrukční rychlost vyšší než 25 km/hod.
Běžně jsou na trhu ale k dostání i koloběžky, které mají dva elektromotory a celkový výkon v řádu tisíců wattů, někdy dokonce až nad 8000W a konstrukční rychlost i kolem 100 km/hod. Takové koloběžky již nemohou být považovány za jízdní kolo a může na ně být pohlíženo jako na moped či skůtr a to opět se všemi povinnostmi z toho plynoucími. Řidič takové koloběžky musí být držitelem příslušného řidičského oprávnění a koloběžka musí splňovat technickou způsobilost, musí být registrovaná a provozovatel takového stroje musí mít sjednáno povinné ručení.
Zde je ale kámen úrazu, protože tyto silné koloběžky neplní požadavky právních předpisů, zejména s ohledem na svou konstrukci a na povinné bezpečnostní prvky a nejsou tak technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Takovou koloběžku nelze ani zaregistrovat do registru motorových vozidel a nelze u ní sjednat povinné ručení.
Přesto se koloběžky stále častěji stávají běžným dopravním prostředkem, především ve městech. I zaměstnanci si díky elektrickým koloběžkám často urychlují cesty mezi jednotlivými objekty zaměstnavatele, nejsou výjimkou ani koloběžky na vnitřních pracovištích (zejména větší výrobní a skladové haly).
Zaměstnavatel by proto měl být velmi obezřetný, pokud používání elektrických koloběžek dovolí a spíše volit lehčí a slabší typy, které lze považovat za jízdní kola. Zaměstnance následně vybavit veškerou povinnou výbavou, včetně ochranné přilby, dle potřeby také reflexní vesty a na škodu nemusí být ani další ochranné prvky (kolenní a loketní chrániče).