BOZPforum.cz Magazín Logo

Vítaný, nečekaný a v podstatě přelomový rozsudek NSS vůči cyklistům

Mohlo by vás také zajímat
22. 12. 2023
Ing. Vít Hofman

Mladík na svém horském kole jel po silnici, přestože souběžně s ní vedla stezka pro chodce a cyklisty, za což, mimo jiné, dostal od policie pokutu. Mladík se však nevzdal bez boje a celý případ skončil před Nejvyšším správním soudem, který 21.12.2023 rozhodl!

Nejvyšší správní soud, dále jen NSS, došel ke zcela logickému závěru, že cyklisté jsou plnohodnotnými účastníky provozu na pozemních komunikacích a jako takovým jim náleží veškerá práva a povinnosti.

NSS také jasně konstatoval, že § 57, zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, jak si někteří motoristé často chybně vykládají, nezakazuje cyklistům užívat pozemní komunikaci.

Zákaz je platný jen v případě, kdy je pozemní komunikace osazena dopravní značkou: “Zákaz vjezdu cyklistů.” Dále také v jiných, zákonem stanovených případech, např. silnice pro motorová vozidla, dálnice.

Cyklisté musejí být chráněni!

NSS také jasně vyzdvihl potřebu chránit cyklisty, jakožto snadno zranitelné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Zde NSS jasně dodal, že této ochrany musí být dosaženo primárně vzájemnou ohleduplností řidičů i cyklistů a především pak, bezpečným počínáním si řidičů motorových vozidel při předjíždění cyklistů a respektování stanoveného povinného bezpečného odstupu.

V neposlední řadě NSS zmínil, že i užití stezky pro chodce a cyklisty, dělené, je spojené s nemalými riziky, zejména v případech, kdy se na stezce vyskytuje vyšší počet chodců a nyní cituji:

 „I z tohoto důvodu je rozumné, aby cyklista měl možnost volby podle konkrétních místních podmínek, stavu komunikace, frekvence provozu, rychlosti jízdy apod., zda použije stezku pro chodce a cyklisty, nebo pozemní komunikaci spolu s dalšími řidiči.“

Rozhodnutí je tak dalším signálem pro ty řidiče motorových vozidel, kteří se stále nedokázali smířit s tím, že pozemní komunikace nepatří jen jim, ale že patří všem účastníkům rovným dílem, tedy včetně cyklistů. Jízdu je třeba přizpůsobit tak, aby bezpečnost všech účastníků nebyla ohrožena.

Zdroj: NSS

Celé rozhodnutí NSS sp. zn. 4 As 102/2023.

Ing. Vít Hofman
Ing. Vít Hofman Specialista BOZP a PO
Odborně způsobilá osoba k zajišťování úkolů prevence rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, technik požární ochrany Ing. Vít Hofman | SAW [IČO: 020 65 681]
Podnikající fyzická osoba Autor projektu BOZPforum.cz Motto: Kdybych dělal jen to, co umím, tak bych neuměl nikdy nic!
follow me

Byl pro vás příspěvek užitečný?

Hodnotit mohou pouze registrovaní uživatelé. Score: 3.4 / 5. Počet hodnotících: 5

Doposud nikdo nehodnotil. Buďte první, kdo příspěvek ohodnotí.

Pokud se vám příspěvek líbil...

Sledujte nás také na sociálních sítích.

Omlouváme se, že pro vás nebyl tento příspěvek užitečný a děkujeme za vaši zpětnou vazbu.

Pojďme tento článek vylepšit!

Řekněte nám, co bychom mohli vylepšit?

nAPIŠTE NÁM SVŮJ NÁZOR

Odběry
Upozornit na
guest


0 Komentáře
Vložené zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře
BOZPforum.cz - logo
O nás
BOZPForum.cz je největší komunitní portál zaměřující se na problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v Česku a na Slovensku, jehož hlavním cílem je šířit povědomí o bezpečnosti.
Portál je určen nejen k diskusi odborníků, ale také celé široké veřejnosti, která má zájem na zajištění bezpečnosti a na aktuálních, odborných a relevantních informacích z tohoto oboru, ale také mnohých dalších. Na BOZPForum.cz nenajdete pouze diskusní prostor, ale také informace, články a zajímavosti ze světa bezpečnosti, fotografie, videa a nabídku zajímavých kurzů a seminářů.

Kontaktujte nás: [email protected]
Copyright: Ing. Vít Hofman 2023
Vytvořeno k záchraně životů!
apartmentfile-addgraduation-hatuserscalendar-fullbubblechevron-down
0
Sdělte ostatním svůj názor!x
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram