Dnes poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení pravděpodobně prošla novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, kterou se zlepšuje statut cyklistů v provoze. Proč asi? Bohužel na webu Poslanecké sněmovny ČR doposud chybí aktuální informace z dnešního jednání a dokud nejsou věci černé na bílém, je to vždy s otazníkem.
Novela by měla vycházet z návrhu poslance Petra Dolínka (ČSSD) již z června roku 2020. A co je tedy předmětem této novely?
V § 17, zákona č. 361/2000 Sb., se doplňuje odst. (6), který zní:
“Řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, jestliže by nedodržel bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty.
Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m.
Za účelem dodržení bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty řidič smí přejíždět vodorovnou dopravní značku „Podélná čára souvislá“.
Toto je zcela zásadní změna. Proč? Protože doposud je cyklista z hlediska předjíždění rovnocenný motorovému vozidlu.
To znamená, že při předjíždění cyklisty nesmí řidič motorového vozidla přejet plnou čáru souvislou.
V praxi se toto ale samozřejmě nedodržuje, protože předjíždění cyklistů, zejména v obcích, by bylo prakticky nemožné.
Tím ale vznikají 3 velmi rizikové situace:
Po novele tedy bude možné legálně přejet plnou čáru souvislou a vytvořit bezpečný odstup mezi motorovým vozidlem, popř. jeho nejširší částí a cyklistou. Bezpečný odstup nově bude muset být alespoň 1,5 m nebo více! Každý slušný řidič si takový odstup drží i za současných pravidel, takže pro většinu to nebude nic nového. Bezohlední řidiči si holt na nová pravidla budou muset zvyknout, jinak jim budou hrozit sankce, byť prokazování bude hodně obtížné.
Odst. (1), § 57, zákona č. 361/2000 Sb., bude po novele znít následovně:
“Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, pokud by tím nemohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.“
V důvodné zprávě k návrhu novely zákona se píše:
“
V praxi existuje řada situací, kdy je pro cyklistu i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích užití cyklistických opatření nebezpečné nebo dokonce fakticky nemožné. Bezpečnost musí mít přednost. Agresivní chování některých motoristů vůči cyklistům často pramení z domnělé povinnosti cyklisty užít tzv. cyklostezku, která bývá nesprávně dovozována z nešťastného znění prováděcí vyhlášky. Návrh vyjasňuje, že cyklisté mohou volit bezpečnější variantu.”
Původní návrh také počítá s úpravou Zákoníku práce, konkrétně § 226, který by měl znít následovně:
“Zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnou úschovu svršků a osobních předmětů, které zaměstnanci obvykle nosí do zaměstnání, jakož i jízdních kol, pokud jich zaměstnanci používají k cestě do zaměstnání a zpět.
Povinnost zajistit bezpečnou úschovu jízdních kol podle věty první se nevztahuje na zaměstnavatele, kteří zaměstnávají méně než 10 zaměstnanců.“
Nově tedy do práce na kole beze strachu o jeho odcizení.
Jízda na kole je nejen zdraví prospěšná, ale také velmi ekologická. Zejména ve větších městech může být často rychlejší, než užití prostředků hromadné dopravy nebo osobního vozidla. I proto jízdní kolo při cestě do zaměstnání a zpět užívá každoročně více a více zaměstnanců. Je proto nesmírně důležité, cyklistiku podporovat, právními předpisy jasně deklarovat, že i cyklisté patří na pozemní komunikace a vytvářet takové prostředí, aby cyklisté byli řidiči motorových vozidel co možná nejméně ohrožováni.
A co říkáte na navržené změny vy?