V podstatě každý zaměstnavatel potřebuje osobu odborně způsobilou v prevenci rizik v oblasti bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a osobu odborně způsobilou v požární ochraně nebo technika požární ochrany. Dále v textu jen “bezpečák.” Je stanovena výjimka, kdy si může zaměstnavatel do 25 zaměstnanců úkoly prevence rizik zajišťovat sám, má-li k tomu potřebné znalosti. To však v praxi znamená, že takový zaměstnavatel by měl mít stejné znalosti, jako odborně způsobilá osoba a ty má jen málokterý. “Bezpečáka” může zaměstnavatel buď zaměstnat nebo si jej najmout. I proto se podnikání v oblasti služeb BOZP a PO stává velmi žádaným a vzniká stále více právních subjektů, které tyto služby nabízejí. Sám tyto služby poskytuji již bez mála 15 let a tímto článkem bych rád ty z vás, kteří s nimi začínáte, upozornil na možná úskalí a časté neduhy.
Preferujete poslech? Pusťte si článek jako podcast při cestování nebo relaxaci.
Podle mě není žádný dobrý a špatný obor. Záleží na očekáváních. Proto si na tuto otázku dokážete odpovědět jen vy sami.
Obor BOZP a PO je co se týče podnikání zajímavý, leč za mě poměrně obtížný.
Máte výhodu v tom, že prodáváte službu, kterou potřebuje ze zákona každý zaměstnavatel. To je super. Ale. Obrovské množství zaměstnavatelů doposud žije a přežívá bez “bezpečáka” nebo je navštěvuje sotva 2x do roka. Takového zaměstnavatele přesvědčit na trvalou a soustavnou spolupráci, to není vůbec jednoduché. Navíc se k oboru pojí i nemalá odpovědnost a s tím je spojena značná stresová zátěž. I na to je dobré se připravit.
Práce je velmi různorodá. Jde o práci administrativní, technickou i práci s lidmi. Uvidíte spoustu zajímavých provozů, technologií, zařízení, potkáte nespočet inspirativních lidí, ale i těch, kteří vám budou pít krev. Jedno je jisté. V tomto oboru se rozhodně nudit nebudete!
Možná to bude znít jako klišé, ale tahle rada může být pro mnohé z vás k nezaplacení. Z mého pohledu, začít poskytovat služby BOZP a PO bez předchozích znalostí a praktických zkušeností z oboru, je zkrátka hazard. Jak pro vás samotné, tak pro zaměstnavatele, pro kterého budete pracovat, tak i pro jeho zaměstnance. I když máte vystudovanou vysokou školu v oboru BOZP / PO, máte osvědčení o odborné způsobilosti, neznamená to ještě, že máte dostatečné dovednosti pro samostatný výkon a poskytování služeb.
Buďte k sobě prosím dostatečně sebekritičtí. Nehrňte se do samostatného podnikání po hlavě. Nasbírejte prvně zkušenosti. Pracujte nějakou dobu ve větší firmě jako zaměstnanci, pod dohledem zkušenějších kolegů. Učte se od nich. Během té doby si navíc můžete pro podnikání začít připravovat vše nezbytné a začátky tak pro vás mohou být mnohem příjemnější a plynulejší.
Zvažte, zda jste připraveni na to, že vám po začátku podnikání zaměstnavatel zavolá, že mu kompletně vyhořela hala za miliony nebo jeho zaměstnanec přišel o nohu. Zda jste schopni takovou situaci ustát. Finančně i odborně.
Sám jsem tři roky pracoval pro společnost, která služby BOZP a PO poskytovala dodavatelsky. Byť jsem věděl, že spoustu věcí chci dělat jinak, zejména zkušenosti ze státních kontrol, úrazů a požárů, byly k nezaplacení.
Právnická osoba, např. společnost s ručením omezeným (s.r.o.) je pravděpodobně, co se týče odpovědnosti, o něco lepší formou, než OSVČ.
OSVČ vždy ručí celým svým majetkem, s.r.o. ručí také svým majetkem. Ale pozor! Jako jednatel máte samozřejmě odpovědnost za výkon funkce. A pokud např. vaše společnost opomene provést preventivní požární prohlídku, dojde k požáru, pojišťovna z tohoto důvodu nebude chtít škodu uhradit a zaměstnavatel se rozhodne vymáhat škodu po vaší s.r.o., je velmi pravděpodobné, že pokud majetek společnosti tuto škodu nepokryje, přejde odpovědnost na vás, jako na jednatele – fyzickou osobu. Sice to může být delší a komplikovanější, ale ve finále na tom můžete být dost podobně, jako právě OSVČ.
Společnost je, zejména v začátcích, dražší, než být OSVČ. I s tím je třeba počítat. Zkonzultujte to s účetní, ať nejste překvapeni, kolik % z vyfakturované částky můžete utratit.
O výhodách jednoho nebo druhého způsobu podnikání se dočtete na mnohých podnikatelských magazínech.
Existuje tu také pojištění profesní odpovědnosti. Ale není všechno zlato, co se třpytí.
Já takové měl sjednané. Přímo pro obor BOZP a PO. Na dotaz pojišťovny, kdy jsem jí popsal 10 různých realistických škod a jak by je odškodnila, jsem dostal značně znepokojující odpověď. Nijak. Ani jeden z deseti uvedených příkladů by má pojišťovna neodškodňovala. Vše bylo “ve výluce.”
Naprostá většina škod totiž vznikne vaším pochybením – porušením povinností (např. právě neprovedená povinná kontrola) nebo jde o škodu formou sankce ze stran státních orgánů.
Pojistka se v podstatě vztahovala na to, že u klienta rozleju kafe a tím mu zničím např. notebook.
Tím nechci všechny pojišťovny a pojistky házet do jednoho pytle. Ale jakmile začnete po pojištění v tomto oboru pátrat, zjistíte, že ne každá pojišťovna ho nabízí. A u těch, myslím, že jen dvou, které ano, vám doporučuji ověřit si, na co se pojistka skutečně vztahuje a nechat si to potvrdit písemně.
Je toho celá řada. Nebudu zde zmiňovat obecné věci, které potřebuje každý podnikatel, nebo jen okrajově.
Z těch profesních:
A to je vlastně vše. Jen tyhle dvě věci, samozřejmě kromě povinných náležitostí každého podnikatele, jako je zejména živnostenské oprávnění, vám stačí k tomu, abyste mohli začít poskytovat služby BOZP a PO. Ale ideální to není, proto se vám bude hodit i následující:
Jste “bezpečáci”, takže se vám dále může hodit:
Myslete na to, že jak vám budou přibývat klienti, budou vám přibývat i úkoly. A ty je třeba nějakým způsobem řídit. Ze začátku může pomoci klasický tabulkový editor (např. Google Sheet), ale pro větší počty nemusí být nejvhodnější.
Určitou alternativu může poskytnout klasický Google kalendář a Google aplikace úkoly, ale dříve, či později zjistíte, že ani to není to pravé. Poohlédnout byste se měli po nějaké “task manager” aplikaci.
Vyzkoušel jsem jich hodně, řekl bych, skoro všechny běžně dostupné. Nakonec jsem zakotvil u ClickUp.com. Proč? Protože nabízí vše, co je potřeba – bez kompromisů. Má skvělou mobilní aplikaci, přehledný kalendář, umožní plánovat periodické úkoly – všechny opakované kontroly, školení, revize apod. (zde u spousty aplikací narazíte, kdy periodické úkoly nejsou vůbec k dispozici nebo mají omezenou periodu, např. jen na 365 dní). ClickUp je navíc skvěle konfigurovatelný a tak ho používám současně například i jako knihu jízd. Má velmi přehledné nástěnky, umí stopovat čas, strávený nad úkoly a má například i vlastní, dost povedený systém tvorby dokumentace.
Skvělý je také doplněk pro Google Chrome, Voice In, pomocí kterého můžete převádět váš hlas na text. Dnes už naprostou většinu protokolů sepisuji právě pomocí hlasového zadávání, což mně šetří neskutečné množství času, přestože mám kvalitní prstoklad, píšu všemi deseti a mám poměrně vysoký počet úhozů za minutu.
Pro práci s dokumenty je skvělý právě Google Workspace, kdy můžete dokumenty online sdílet s ostatními lidmi, společně na nich pracovat a dokonce jim je posílat ke schválení.
Pro práci s PDF soubory, pro jejich slučování, rozdělování, uspořádávání stránek v nich, kompresi a další operace, je perfektní aplikace ILovePDF– zde jen pozor, dokumenty nahráváte na cloud poskytovatele aplikace a je tedy třeba myslet i na ochranu dat.
Pokud se rozhodnete uspořádávat online školení, semináře nebo spíše webináře, může se hodit výborná aplikace WebinarJam.
Aby začátek vašeho podnikání šel hladce, je ideální mít připraveno hned několik dokumentů.
Podnikatelské dokumenty:
Odborné profesní dokumenty
Prezentace školení mohou být skvělým nástrojem, jak zaujmout publikum, jak jim vizuálně přiblížit jednotlivá bezpečnostní opatření a také pro vás, pro školitele, jak na nic nezapomenout.
Je v podstatě jedno, jakou aplikaci použijete.
Mé doporučení? Vytvořte si pro většinu školení, která budete provádět, univerzální prezentaci. Připravte ji tak, aby tato měla obecnou část, uplatnitelnou v podstatě u všech klientů a tematickou část, kterou přizpůsobíte konkrétnímu klientovi. Tuto je vhodné doplnit o konkrétní výtažky dokumentace, fotografie nebo video z provozu.
Prezentace má být jen podporou vašeho školení. Nemá sloužit jako zdroj textu, který budete číst. I na to myslete. Snažte se používat co nejméně textu, pouze úderné “nadpisy”, vizualizace, grafy, schémata.
Pokud na jeden slide zkopírujete celý paragraf zákoníku práce, spíše takovou prezentací spolehlivě odradíte.
Myslete na to, že dokumenty, spíše doklady BOZP a PO, jsou důležitým důkazem o splnění povinnosti. Vytvořte si systém, jak tyto dokumenty přehledně vést a ukládat. Archivujte je. Nezřídka kdy sahám do archivů, i pro dokumenty staré 10 let. Vytvořte si pro takový archiv v kanceláři dostatek prostoru a hned od začátku se snažte udržovat v dokumentech systém, který za určitý čas jistě oceníte.
Cenová nabídka! Cena, za kterou budete služby poskytovat, může rozhodnout o tom, zda uspějete, zda vás práce bude bavit a zda vás vůbec uživí.
Stále je velmi běžné, že se objevuje tzv. paušál. To znamená, že vám klient platí paušálně, zpravidla měsíčně, pevnou částku, za kterou očekává tzv. “fullservice.” Přestože jsem tento model ze začátku také hojně využíval a dává vám určitou volnost a určitou záruku pravidelného měsíčního zisku, je tohle za mě cesta spíš do pekla. Ze zkušeností vím, že opravdu jen málo která firma je ochotna přistoupit na takovou výši měsíčního paušálu, který skutečně odráží odpracovaný čas odbornou činností. Velmi lehce se tak může stát, že když odpracované hodiny přepočítáte na “hodinovou mzdu”, zjistíte, že pracujete téměř zadarmo. Paušály se běžně pohybují od několika stokorun až po desítky tisíc korun. Pokud už paušál, vždy je ideální jej kombinovat s úkolovou odměnou. To znamená, že v paušálu bude zahrnuto nějaké nezbytné minimum, u kterého dokážete přesně odhadnout čas, který plněním úkolů strávíte a vše ostatní ponechat mimo paušál.
Z mých zkušeností je ale ideální individuální úkolová odměna. Klient potřebuje zpracovat požární řád? Ok, nacením, kolik bude stát zpracování požárního řádu. Chce preventivní požární prohlídku? Ok, nacením tu. Pro klienty to může být administrativně náročnější, nedokáží přesně předem odhadnout, kolik za vaše služby, v delším časovém horizontu, např. ročně budou platit, ale tento přístup je ve finále nejférovější pro obě strany.
Smiřte se s tím, že za bezpečnost většina zaměstnavatelů platit nechce. Ví, že platit musí, ale chtějí platit jen nezbytné minimum. Opravdu vám přeji uvědomělé klienty, pro které je BOZP i PO skutečnou prioritou a jsou ochotni za služby férově zaplatit. Ale těch opravdu není mnoho a je velmi pravděpodobné, že dají přednost zkušenostem, než začátečnickému šarmu a nadšení.
Zejména při začátku podnikání, máte tu slabší vyjednávací pozici a při jednání o prvních zakázkách si budete v hlavě říkat něco ve smyslu: “Nesmím to přepálit, aby mě neodmítli.” To je asi přirozené. Ale opravdu si na to dávejte pozor.
Cílem by nemělo být mít co nejvíce málo platících klientů, ale mít co nejméně dobře platících klientů.
A věřte mně, že jednou nastavená cena, se jen těžce výrazně zdražuje.
Nalijme si čistého vína. Pokud se bavíme o tzv. fullservice službách BOZP a PO, často i jeden klient může být nad možnosti jednoho “bezpečáka.” A pokud si takových klientů nasmlouváte několik nebo dokonce desítky, znamená to v praxi jediné – činnost u těchto klientů budete zanedbávat, což může být časovanou bombou.
Jste odborníci. Ano, jste. Máte na to odbornou způsobilost. K tomu se pojí i odpovědnost. Vaši činnost nemůže dělat každý. Proto by např. hodinová odměna měla být mnohem vyšší, než u “neodborných” profesí. Navíc podnikáte, nejste zaměstnanci se všemi jejich benefity v podobě důchodů, dovolených a jisté práce. Získávání klientů vám bude brát čas, energii a pravděpodobně i finance. Musíte investovat do marketingu, webu, reklamy, propagace. Musíte investovat sami do sebe a vašeho seberozvoje, sebevzdělávání. A hlavně, musíte nebo byste měli, investovat do rozvoje vašeho podnikání!
Zapomeňte na to, že zejména v začátcích budete za peníze pracovat tak, jako zaměstnanci, 5 dní v týdnu 8 hodin denně. Než si placenou prací dokážete takto zaplnit kalendář, může to nějaký měsíc, spíše i rok trvat. A pozor! Uvědomte si, že pokud se vám to podaří, a budete mít opravdu tolik placené práce, že to dá těch přibližně 170 zaměstnaneckých hodin měsíčně, stále k tomu musíte pracovat i tzv. “neplaceně.” Cenové nabídky, účetnictví, daně, marketing, vzdělávání se. Snadno se může stát, že těch “přesčasů” budete mít tolik, až to velmi rychle povede k vašemu vyhoření. Nepodnikáte proto, abyste se upracovali. Proto by mělo být cílem, těch placených hodin odpracovat mnohem méně, ať máte pohodlně čas na neplacenou činnost. O to musejí být ale dražší..
Budeme-li se bavit o 1000 Kč / hod, což by dnes měl být při odborné činnost takový, řekněme základ, abyste se uživili, zbylo vám na rozvoj, na důchod, na dovolenou, spočítejte si, kolik by mělo stát zpracování např. kvalitního požárního řádu? Jen zjištění a soupis požárně bezpečnostních zařízení, věcných prostředků požární ochrany a požárně bezpečnostních tabulek, což je povinná součást přílohy každého požárního řádu, může být práce na několik hodin. K tomu zjištění všech potřebných skutečností na konkrétních pracovištích, navržení a popis konkrétních v praxi realizovatelných požárně bezpečnostních opatření. Udělat kvalitní požární řád za 8 hodin, je vlastně v podstatě dobrý výkon. Přesto se setkáte se spoustou kolegů, kteří jsou schopni požární řády prodávat za 500 Kč.
Z mého pohledu by se hodinové ceny za poskytování odborných služeb BOZP / PO mohly pohybovat následovně:
Začínáte, ale i přesto si nastavte ceny tak, abyste měli dostatek časového prostoru pro zpracování a plnění jednotlivých stanovených úkolů.
Hlavně mějte transparentní cenovou politiku. Zapomeňte na skryté poplatky a poznámky pod čarou.
Jako bezpečáci pravděpodobně nebudete mít žádné velké náklady na provoz.
Dle smluvního ujednání vás však může překvapit pokuta klientovi od státního orgánu, kterou po vás bude chtít uhradit.
Zejména, pokud budete zprostředkovávat činnosti jiných dodavatelů, např. revizních techniků, snadno splníte zákonný limit a budete se muset stát plátci DPH. Dost možná se jimi stanete dobrovolně. Myslete na to, že DPH musíte odvádět, bez ohledu na to, zda vám klient zaplatil nebo ne.
Pokud v začátku vezmete velkou zakázku pro korporát, vyfakturujete milion korun, k tomu připočtete 21% DPH (210 000 Kč) ohlídejte si, abyste měli dostatek prostředků, toto DPH státu odvést. Zejména korporáty mají stále, bohužel, splatnost 3 měsíce. Můžete se tak dostat do situace, kdy vám klient ještě fakturu neuhradil, ale vy již máte povinnost DPH odvádět!
Nepřeceňujte své schopnosti!
Nikdo neumí všechno. Znejte své limity a nepouštějte se za ně. Samozřejmě, že klient může očekávat tzv. fullservice a vy mu ho chcete dodat, ale pokud nejste odborníkem například na oblast protivýbuchové prevence, tak řekněte jasně, že na tuhle problematiku si klient musí zajistit jinou osobu.
Mé doporučení je, zaměřte se na konkrétní oblast bezpečnosti. Úzce se vyprofilujte. Buďte odborníky na práce ve výškách, vyhrazená technická zařízení, kategorizaci prací nebo např. oborově, na školství, kovovýrobu, sklady nebo na cokoliv jiného. Nesnažte se být tím obecným “bezpečákem”, který umí všechno. Proč? Protože budete muset dělat všechno. I to, co vás příliš nebaví. Velmi pravděpodobně toho budete mít tolik, že nebudete svou práci dělat dostatečně kvalitně, odborně, do hloubky. Budete sklouzávat k povrchním a obecným řešením. Taková práce je potom v podstatě k ničemu. Klientovi v podstatě nic nepřinese, vás po chvíli nebude bavit, pravděpodobně za ni nedostanete nějak extra dobře zaplaceno.
Každopádně, přesný rozsah vaší činnosti pro klienta si předem jasně, písemně, stanovte. Žádná překvapení. Otevřeně si promluvte o rozsahu služeb. Pokud něco není jejich součástí, srozumitelně na to upozorněte. Dohodněte se na tom, co, kdy a za jakých podmínek budete dělat, co kdy a do kdy budete dodávat. Promyslete a proberte všechny detaily a vše mějte sepsané černé na bílém.
Nesnažte se tvářit tak, že nabízíte fullservice, že budete spoléhat na klientovu neznalost a ve smlouvě pak budete mít vypsaných jen pár jednoduchých činností. Dělá to tak mnoho dodavatelů. Ale vy do tohoto bahna přece patřit nechcete, ne?
Nastavte si jasná pravidla se svými klienty. Ideálně je zakotvěte přímo ve smluvním vztahu. Kdo, kdy a o čem vás musí bezpodmínečně informovat.
Opravdu není ideální, pokud se o nové vestavbě, např. lakovně, dozvíte až na místě samém a klient vás nepřizve již ve fázi projektového řízení. Potřebujete mít čerstvé informace o zaměstnancích, profesích, technologiích a zařízení, objektech a vůbec všem, co může ovlivnit BOZP a PO.
Cílem tohoto článku není, naučit vás kompletní marketing. Proto se zde jen podělím o vlastní zkušenosti.
Při získávání prvních klientů mně nejvíce pomohlo:
Možností je samozřejmě ještě celá řada. Můžete si zaplatit reklamu, například v místních novinách, rádiu. Reklamu na sociálních sítích, na Google nebo “kdekoliv” jinde. Můžete si nechat udělat billboard nebo být kreativní a vymyslet něco “unikátního.” Jak jsem psal ale v úvodu tohoto odstavce, tento text nemá nahrazovat vaše marketingové vzdělání. Věřím, že výše uvedené pro inspiraci to stačí.
Možná to nebude váš problém. Mě díky článkům na webu běžně kontaktovaly firmy z celé republiky. Někdo by řekl, že web byl špatný, když necílil jen na ty regionální. Ale ne, nebyl. Mně to nevadilo. Mohl jsem si vybírat a pokud se na druhé straně republiky objevilo něco zajímavého, kdy dávalo smysl se tam vypravit, tak proč ne. Z počátku jsem to považoval za určité zpestření. Člověk poznal svou vlast. Pracovní cesta do Plzně se mohla protáhnout v prodloužený víkend v Českých Budějovicích. Vlastně to bylo příjemné. Ale všeho moc škodí. Negativa jsou jednoznačná. Takové cesty berou čas. Ne všude se dostanete např. vlakem, abyste mohli cestou pracovat. A upřímně. Ve vlaku člověk té práce zase až tolik neudělá. Pokud řídíte, trávíte čas neproduktivně. Hromadu času. Pokud tyto cesty podnikáte vlastním autem, pak také počítejte se zvýšenými náklady na jeho provoz. Nějaký čas jsem se pohyboval na hranici 100 000 najetých km ročně. To sebou nese také finanční náročnost pořízení nového vozidla. Nezapomínejte si také náklady na cesty účtovat, ať už přímo, či nepřímo. Spočítejte si náklady na provoz vozidla, ale opravdu se vším všudy a nezapomeňte započíst také čas, který na cestě trávíte.
Ale abych to uzavřel. Zda působit regionálně, celorepublikově nebo celoevropsky či dokonce celosvětově, to je opravdu jen a pouze vaše volba. Já se s přibývající praxí a tím i věkem, stále více a více kloním k čistě regionálnímu působení. Ale začínat dnes znovu? Asi bych se vůbec nebál rozletu do světa.
Z mého pohledu existují dva typy webů:
Pasivní web je v podstatě internetovou vizitkou.
Neobsahuje příliš mnoho informací, návštěvník se na něm dočte, kdo jde, co děláte a jak vás může kontaktovat. Obsahuje tedy především jen několik statických textů, které se v čase příliš nemění.
Takový web byste mít opravdu měli. Proč? Protože se to očekává. Budí to důvěryhodnost. Můžete na něj mít odkaz na svých papírových vizitkách, pokud je budete používat. Můžete na něj odkazovat např. QR kódy a podobně. Navíc, takový web si při troše snahy dokážete vytvořit i sami, v podstatě zdarma. Nebo si zaplatíte nějakého IT juniora, který vám web připraví v řádu jednotek tisíc korun.
A jak se liší aktivní web od toho pasivního? Ten nejzásadnější rozdíl je v množství času, resp. peněz, které do něj budete investovat. Aktivní web znamená, že aktivně loví vaše potenciální zákazníky na internetu. Přitahuje je, jako magnet. Takový web vám přímo generuje zakázky. Vytvořit takový web není vůbec snadné a chce to poměrně široké odborné znalosti. Mnohem náročnější ale je, takový web udržovat při životě. Pokud se náklady na pořízení pasivního webu pohybují někde kolem např. 5 až 15 000 Kč (hodně zde záleží, zda využijete služeb grafika a copywrightera), pak věřte, že pořízení aktivního webu začíná dnes někde na 75 000 Kč a do jeho následné údržby a provozu musíte investovat desítky hodin měsíčně.
A teď to důležité!
Kde se podle mě dělá častá chyba?
Firmy investují do hybrida. To znamená, že jejich web překračuje hranice webu pasivního, ale k aktivnímu má ještě daleko. Jsou to pak zbytečně vynaložené náklady nebo čas.
Má rada zní. Dobře si rozmyslete, zda máte na to, provozovat aktivní web a pokud ne, udělejte si jednoduchou nenákladnou internetovou vizitku.
A závěrem, abych odpověděl na otázku položenou nadpisem této kapitoly: “Je důležité mít vlastní web?”
Ano, je to důležité. Z mého pohledu se to od každé seriózně podnikající osoby dnes očekává.
Buďte autentičtí, buďte sví, neopisujte od konkurence, razte si vlastní cestu.
V podstatě mě těšilo, když jsem spoustu svých úderných textů, které jsem měl na webu, obrázků a nápadů, začal vídat u konkurence. Je to známka toho, že to člověk dělá dobře.
Zamýšlejte se nad možnostmi, nebojte se i odvážných nápadů, nenechte si do toho kecat.
Podnikat ve službách BOZP a PO sám, má velké množství úskalí.
Některé termíny jsou pevně dané, např. školení nastupujících zaměstnanců, preventivní požární prohlídky, cvičný požární poplach a některé další. Čím více budete mít klientů, tím větší je šance, že se vám tyto termíny začnou překrývat a vy je přestanete stíhat. A pokud si myslíte, jak jste vše krásně zorganizovali, jak to krásně stíháte, přijde vám do toho pracovní úraz, požár nebo státní kontrola, které se budete muset věnovat.
Můžete se také setkat s problémem, o kterém jste nikdy dříve neslyšeli.
Co tím chci říct. Vždy je lepší nebýt na to sám. Netvrdím, že hned musíte někoho zaměstnávat nebo brát do společnosti druhého spoluvlastníka. Ale udržujte se svými kolegy z okolí dobré a přátelské vztahy, byť jste “konkurence.” Jednou se může výpomoc nebo konzultace hodit vám, podruhé zase jim.
Můžete se také připojit do mé Facebook skupiny: “Bezpečáci” – výměna zkušeností BOZP a PO a mít v hledáčku Konferenci 307P, kterou na podzim pořádáme s kolegou Kamilem Procházkou a kde je dostatečný prostor na to, poznat své kolegy a kolegyně.
Samozřejmě také vytvářejte sítě s vašimi dodavateli souvisejících služeb. Navažte dobré vztahy s revizními techniky, ergonomy, akreditovanými laboratořemi, dodavatelem hasicích přístrojů, bezpečnostních tabulek a mnohými dalšími. Zejména v začátcích vám toto může velmi pomoci. Vy doporučíte je, oni doporučí vás.
Velmi často vidím záznamy o kontrolách, které uvádějí, že nebyly zjištěny žádné závady nebo uvedou jen pár naprosto triviálních závad, typu zatarasený hasící přístroj a chybějící tabulka.
Nikdy se nenechte uvrtat klientem do toho, že do vaší zprávy o kontrole, ať je to běžná kontrola, roční prověrka nebo např. preventivní požární prohlídka, neuvedete všechny zjištěné závady.
Buďte v tomto ohledu tvrdí a nekompromisní.
Sice se mně to osobně příčí, ale jedny z nejzásadnějších a nejčastějších závad se týkají kolaudací a projektové dokumentace – požárně bezpečnostních řešení. Chybějící, neaktuální dokumentace nebo nerespektování této dokumentace – např. nedodržení požárně odstupových vzdáleností. To jsou závady, které se dají dohledat snad u každého zaměstnavatele a v případě vzniku zejména požáru, hrají klíčovou roli. Podobně např. chybějící provozní dokumentace zařízení nebo nedostatečně prováděná školení BOZP a PO. I pokud vás klient nutí – vyžaduje, školení BOZP provádět 1 x 2 roky, vyčlení vám na něj hodinu času zaměstnanců a je to jediné školení BOZP, které pro své zaměstnance organizuje, nebojte se mu do závad napsat, že takové školení považujete za nedostatečné.
Dříve, či později se setkáte se státní kontrolou. Jako OZO BOZP budete řešit zejména kontroly oblastního inspektorátu práce, státního požárního dozoru a krajské hygienické stanice. Inspektoři – úředníci jsou jen lidé. Provádět kontrolu je jejich prací. Nejdou (většinou) do firmy někomu ublížit nebo někoho potopit. Nebojujte s nimi zbytečně. Navažte s nimi dobré vztahy. Pokud s něčím nesouhlasíte, nechte si to vysvětlit, diskutujte. Neberte je však jako soupeře a jejich případná zjištění si neberte osobně.
Neusněte na vavřínech, jak se říká. Vzdělávejte se, buďte v kontaktu s inspirativními kolegy. Hledejte aktivně informace o novinkách, trendech a správné praxi. Není to snadné, ale když se chce, tak to jde.
Může se vám hodit například přehled právních předpisů BOZP a PO.
Kromě toho, co bylo ve výše uvedeném textu již zmíněno a naznačeno, bych zde znovu připomenul, za mě velmi častou a dost zásadní chybu – přecenění svých schopností. Nehrajte si na odborníka na všechno. Oblast BOZP je extrémně široká. Jde o multidisciplinární obor. Nebojte se říct, že tento konkrétní problém je nad vaše možnosti, schopnosti a doporučte spolupráci s jiným odborníkem.
Nesnažte se zaměstnavatelům vyhovět za každou cenu. Znejte své možnosti a své limity. Zejména v začátcích to může být těžké, kdy potřebujete každou korunu, ale nechoďte za vlastní limity.
Zaměstnavatelé na vás spoléhají, jako na odborníka přes právní předpisy v oblasti BOZP. Ty byste měli opravdu dobře znát a orientovat se v nich. Nepodceňujte to. Ale i když je znáte sebelíp, stejně si přesně nemůžete pamatovat každé ustanovení. Buďte připraveni, konkrétní předpis kdykoliv otevřít a povinnost si dohledat.
Nebuďte příliš formální. Zaměřte se na činy a konkrétní opatření. Nemějte však ani přílišná očekávání. Pokud firma 20 let nějak funguje, nečekejte, že ji od základu během měsíce změníte. V první řadě je třeba změnit myšlení lidí ve firmě, tzv. kulturu BOZP. Pokud zaměstnanci 20 let nepoužívají například ochranné brýle, přestože by měli, nečekejte, že když tuto povinnost napíšete do směrnice, že se to během noci změní.
Pokud poskytujete služby v oblasti BOZP i PO a nebo dokonce i v oblasti firemní ekologie, pohlídejte si, abyste jednu oblast neprováděli na úkor druhých a neupřednostňovali ji!
Nastoupíte-li k novému zaměstnavateli, který je tzv. polem neoraným, dohodněte se s ním na realistickém harmonogramu plnění jednotlivých povinností. Stanovte si harmonogram klidně na celý rok. Neslibujte, že vše bude v pořádku za měsíc. Což je často naprosto nerealistické. Jen kategorizace prací vám může zabrat klidně i půl roku nebo víc.
Naučte se se zaměstnavatelem komunikovat. Průběžně ho seznamujte se stavem, i když jde o zásadní problémy. Není nic horšího, než bubák schovaný ve skříni, který se objeví v případě vážného úrazu nebo požáru.
Z těch podnikatelských chyb jsou za mě nejčastější nereálně nízké ceny, které vám neumožní dostatečnou péči nad plněním úkolů. Nedostatek smluvní ochrany. Jako OZO máte určitou odpovědnost, kterou si díky špatně nastavené smlouvě můžete neúměrně zvýšit. Věnujte přípravě smluv náležitou pozornost a péči a nebojte se oslovit zkušeného advokáta, aby vám se smlouvou pomohl.
Neberte si zakázek nad hlavu. Naučte se odmítat nebo navrhovat realistické termíny. Slibem nezarmoutíš, ale…
Rozhodně nezapomínejte na osobní rozvoj. Zejména ve fázi, kdy jste tzv. sólista, je to extrémně důležité. Udržujte profesní vztahy se svými kolegy. Diskutujte problémy, řešení. Účastněte se školení, seminářů, konferencí. Makejte na sobě. Hledejte aktuality, informace, studujte. Snažte se neustále zlepšovat.
Rozhodli jste se pro náročný, ale smysluplný obor. Přeji vám mnoho úspěchů a co nejméně malérů v podobě pracovních úrazů, nemocí z povolání, požárů a sankcí.
A pokud na vás mohu mít závěrem prosbu. Snažte se, prosím, podnikat a poskytovat služby tak, aby se nám společně podařilo, pohled veřejnosti na obor BOZP zlepšit a z “bezpečáků” udělat respektované osoby a ne nutné zlo. Děkuji.
Zajímá vás něco? Chcete se na něco zeptat? Rád odpovím v komentářích pod článkem.