BOZPforum.cz Magazín Logo

Řízení firemních vozidel patří dlouhodobě k velmi rizikové činnosti. V roce 2018 došlo k téměř 30 000 evidovaným dopravním nehodám se zraněním nebo usmrcením osob. Zranění při dopravní nehodě samozřejmě může být hodnoceno jako pracovní úraz. Každý zaměstnavatel, který provozuje firemní vozidla, by tak měl přijmout jistá preventivní opatření, aby možné negativní důsledky omezil na minimum. Tento článek podrobně pojednává o možných rizicích pro řidiče firemních vozidel a o opatřeních, proti negativnímu působení těchto rizik a může tak sloužit jako doporučení zaměstnavatelům.

Tento článek je zaměřen zejména na řidiče firemních osobních vozidel. Řidiči nákladních vozidel mají přeci jen svá specifika a jsou na ně kladeny další, přísnější požadavky bezpečnosti.

Obsah

Možné příčiny vzniku dopravních nehod způsobených řidiči firemních vozidel

Některé nehody může způsobit přímo řidič, vznik jiných naopak nedokáže ovlivnit. Každá dopravní nehoda však může mít fatální následky. Proto se dopravním nehodám a možnostem, jak se jim vyhnout, budeme věnovat nejvíce. Nejprve tedy ty, které může způsobit přímo váš řidič – zaměstnanec.

Dopravní nehoda - převrácené vozidlo
Dopravní nehoda – převrácené vozidlo

Vznik nehody pro neodpovídající zdravotní stav řidiče

Vždy, než firemní vozidlo svěříte zaměstnanci, je nutné si u tohoto zaměstnance ověřit zdravotní způsobilost.

Řidiči firemních vozidel v praxi řídí vozidla v několika režimech:

  1. zaměstnanec firemní vozidlo řídí jen příležitostně
    • postačí běžná pracovnělékařská prohlídka v periodách dle kategorizace prací, popř. jiných rizik ohrožení zdraví;
  2. zaměstnanec řídí firemní vozidlo jako obvyklou součást výkonu práce;
    • jde o tzv. riziko ohrožení zdraví a toto musí být uvedeno v žádosti o pracovnělékařskou prohlídku;
    • pracovnělékařskou prohlídku musí provádět smluvní poskytovatel pracovnělékařských služeb – nepostačí zde prohlídka od “obvodního” lékaře;
    • pracovnělékařská prohlídka se provádí v periodě 1x za 6 let, po dovršení 50 let věku 1x za 4 roky, a to při výkonu prací v kategorii 1 nebo 1x za 4 roky, po dovršení 50 let věku 1x za 2 roky, a to při výkonu prací v kategorii 2 až 4;
  3. zaměstnanec do místa výkonu práce přepravuje další osoby;
    • platí stejné požadavky, jak uvedeno v bodě 2. výše;
  4. zaměstnanec řídí řidič vozidlo a při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností užívá zvláštního výstražného světla modré nebo modré a červené barvy;
    • řidič se musí podrobit zvláštní lékařské prohlídce;
    • o lékařské prohlídce musejí být vyhotoveny samostatné doklady, dle zvláštních právních předpisů, kterými jsou prohlášení posuzované osoby ke své zdravotní způsobilosti a lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel;
    • lékařská prohlídka se provádí 1x 2 roky, po dovršení 50 let věku 1x ročně;
  5. zaměstnanec, u nějž je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě
    • platí stejné požadavky, jak uvedeno v bodě 4. výše.

Z výše uvedeného plyne, že ke každému řidiči musíte mít jasný doklad – lékařský posudek, ze kterého plyne zdravotní způsobilost zaměstnance k dané práci, resp. přímo k řízení.

Bez ověření zdravotní způsobilosti je možné, že řízením vozidla pověříte řidiče, který má např. významnou oční, nemoc středního ucha, závažné srdeční arytmie a jiné nemoci a vady, které vylučují zdravotní způsobilost k řízení.

Bez ohledu na výše uvedené platí, že každá fyzická osoba, která je držitelem řidičského oprávnění a dovršila věku 65 let, se musí podrobit lékařské prohlídce. Tato lékařské prohlídka se provádí mimo režim zaměstnavatele.

Zaměstnavatel by si však u zaměstnanců, kteří jsou starší 65 let věku, měl provedení této prohlídky pohlídat.

Dočasná zdravotní indispozice a nadměrná únava

Nemusí jít o zdravotní vadu či nemoc trvalého charakteru, ale jen o dočasnou zdravotní indispozici, která způsobí dopravní nehodu. Ať už jde o chřipku a s ní související bolest hlavy, která způsobí nepozornost nebo jen nadměrnou únavu.

Zaměstnanci – řidiči firemních vozidel, by měli mít jasné signály, že v těchto stavech není řízení vozidla žádoucí.

Neřiďte, pokud máte horečky
Neřiďte, pokud máte horečky

Rozhodně není žádoucí, abyste řízením vozidla pověřili zaměstnance, o němž je známo, že jej nedávno zasáhla silná emoční rána. Tou může být například úmrtí v rodině nebo rozvod.

Co se týče nadměrné únavy a to zejména způsobené nedostatečným spánkem, s tím může zaměstnavatel jen dost těžce bojovat. Pokud je to jen trochu možné, je ideální pracovní cesty neplánovat zbytečně na brzké ranní hodiny. Nevyžadovat řízení po zaměstnancích, kteří pracují ve dvanáctihodinových směnách a kteří předchozí směnu vykonávali práci přes čas. A samozřejmě zaměstnance poučit o nutnosti řádného odpočinku a o nevhodnosti řídit v době odpočinku vozidlo mimo pracovní poměr.

Není vůbec ideální, pokud se váš zaměstnanec ve 2 ráno vrátí z Chorvatska a v 6:00 má vyrazit na 300 km dlouhou pracovní cestu. Komunikujte se svými zaměstnanci. Předcházejte tak společně dopravním nehodám!

Alkohol a jiné návykové látky

Zaměstnavatel nesmí v žádném případě tolerovat zaměstnance, kteří řídí pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Při sebemenším podezření, je nutno zakročit. Řešením může být provedení orientační dechové zkoušky nebo testu na drogy.

Vyzkoušet a zaměstnancům doporučit můžete rovněž alkohol – kalkulačku, která napoví, jak dlouho po požití se ještě nevyplatí usedat za volant.

Nerespektování bezpečnostních přestávek

Přestože si to spousta řidičů neuvědomuje, tak i pro řidiče firemních vozidel kategorie M – tedy osobních, k jejichž řízení dostačuje řidičské oprávnění skupiny B, platí povinnost dodržovat bezpečnostní přestávky při řízení.

Řidič nesmí překročit maximální dobu řízení, která činí 4,5 hodiny. Za dobu řízení se považuje i přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut.

Nejpozději po uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do dvou částí v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení,

Během bezpečnostní přestávky nesmí řidič vykonávat žádnou činnost vyplývající z jeho pracovních povinností, kromě dozoru na vozidlo a jeho náklad. Bezpečnostní přestávky a přestávky na jídlo a oddech se mohou slučovat. Bezpečnostní přestávka nesmí být poskytnuta na začátku a na konci pracovní doby.

Pozor. Často se chybuje v tom, že řidiči firemních vozidel vedou knihu jízd, která slouží primárně pro finanční a daňové účely. Z pohledu bezpečnosti práce však řidič musí vést v listinné formě nebo technickým zařízením denní evidenci o době řízení dopravního prostředku a o čerpání bezpečnostních přestávek. Ta samozřejmě může být součástí knihy jízd. V praxi ale často řidiči osobních vozidel v knize jízd neevidují právě dobu jízdy.

Podstatné je, aby byl řidič schopen v případě dopravní nehody prokázat, že neřídil déle než 4,5 hodiny a to včetně přerušení řízení na dobu kratší 15 min nebo stání v kolonách.

Vznik nehody pro nedostatečnou odbornou způsobilost řidiče

Zaměstnanec, řidič, svou odbornou způsobilost prokazuje zejména řidičským oprávněním. Z pozice zaměstnavatele je samozřejmě vhodné, vždy si ověřit, že zaměstnanec skutečně řidičské oprávnění má a dle potřeby provádět průběžné namátkové kontroly. Přeci jen, bodový systém se má stále zpřísňovat a přijít o řidičské oprávnění není zase až tak složité.

Kromě nutnosti vlastnit řidičské oprávnění, je ale zaměstnavatel povinen zajistit zaměstnancům také školení o právních a ostatních předpisech bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Těmito předpisy jsou zejména:

  • návod k obsluze a údržbě firemního vozidla;
  • místní provozní bezpečnostní předpis, kterým zaměstnavatel upravuje bezpečnost provozu dopravních prostředků;
  • bezpečnostní listy k nebezpečným chemickým látkám a směsím, které souvisejí s obsluhou vozidla (pohonné hmoty, olej, nemrznoucí směs apod.);
  • seznam poskytovaných osobních ochranných pracovních prostředků.

Rozhodně nemusí být na škodu, provádět školení také o dopravních předpisech upravujících pravidla provozu na pozemních komunikacích a jejich změnách.

Školení může provést zaměstnavatelem pověřená osoba. Ideální může být kombinace vedoucího zaměstnance a osoby odborně způsobilé k zajišťování úkolů prevence rizik v oblasti BOZP. Školení by mělo být ukončeno ověřením znalostí školených zaměstnanců. Dle vyhodnocení rizik je nutné školení opakovat. Doporučená perioda by neměla být delší dvou let.

Než firemní vozidlo zaměstnanci svěříte, vždy se přesvědčte, že je opravdu schopen vozidlo bezpečně řídit. Zejména ve vtahu k automatické a manuální převodovce.

Velmi vhodné je řidiče seznámit a zdůraznit jim:

  • jaké palivo do vozidla tankovat;
  • jak se otevírá palivová nádrž (některá vozidla mají pojistky);
  • jak se řadí zpátečka;
  • jak se rozsvěcují jednotlivá světla vozidla;
  • jak se nastavuje poloha sedačky a volantu;
  • jak se nastavují zpětná zrcátka (ve smyslu způsobu ovládání).

Vznik nehody pro nerespektování dopravních předpisů řidičem

Nepřizpůsobení rychlosti jízdy
Nepřizpůsobení rychlosti jízdy

Velká spousta řidičů nerespektuje dopravní předpisy – to je zkrátka fakt. A nejde přitom jen o rychlost jízdy, ale i další, stejně důležitá opatření. Zastavení na STOPce, bezpečné předjíždění, nepřejíždění plné čáry, dávání znamení o změně směru jízdy a další.

Jak ale řidiče donutit předpisy respektovat?

Prakticky nijak. Kontrolu dodržování pravidel silničního provozu zajišťuje policie ČR a není tedy v gesci a moci zaměstnavatele.

Nepřímo může pomoci např. 

  • vybavení vozidla GPS sledovacím zařízením, které dokáže rovněž vyhodnocovat rychlost jízdy;
  • vybavení vozidla palubní kamerou, která bude rovněž zaznamenávat chování řidiče a provádění namátkových kontrol těchto záznamů.

Nepřímo může pomoci i označení vozidla nápisem: “Jsem dobrý řidič? Napiš / zavolej + kontakt.” Pokud se na jednoho a téhož řidiče začne valit hromada oznámení o jeho arogantní a nebezpečné jízdě, asi to bude něco znamenat.

Přečtěte si také o tom, co dělat, pokud váš kolega řidič porušuje dopravní předpisy a vy jste nuceni s ním při práci jezdit.

Vznik nehody pro nevěnování se plně řízení vozidla

Nevěnování se plně řízení vozidla je rovněž porušením dopravních předpisů. Ale v posledních letech natolik významným a častým porušením, že si zaslouží pár slov navíc.

Nevěnování se plně řízení vozidla může být způsobeno např.:

  • telefonováním;
  • sledováním nebo obsluhou jiného zařízení (navigace, mobil, tablet, mp3 přehrávač atd.);
  • pitím;
  • jídlem;
  • kouřením;
  • manipulací s nákladem.

Riziko nevěnování se plně řízení vozidla lze částečně omezit. Zejména vhodnou výbavou a úpravou interiéru vozidla.

Vozidlo vybavit handsfree sadou pro telefonování. Pokud není navigace integrována přímo na palubní desce, instalovat dodatečné navigační zařízení a to vhodným způsobem, aby nebránilo ve výhledu řidiče. Nemusí jít přímo o zařízení, postačit může držák na firemní mobilní telefon s instalovanou navigační aplikací. Pokud je to možné, u navigace vždy ponechte aktivní funkci zákazu ovládání za jízdy. V případě, kdy vozidlo navigací nevybavíte věřte, že zaměstnanec bude k navigování využívat svůj mobilní telefon. A to jen zvyšuje šance na nevěnování se plně řízení vozidla.

Dále je vhodné řidičům zakázat ve vozidle kouřit. Porušení tohoto zákazu lze snadno ověřit tzv. čichovou zkouškou. Žhavík, který spadne řidiči za košili, se snadno stane příčinou dopravní nehody. Ani jídlo a pití nepatří za volant. Řidič by měl vždy bezpečně zastavit a teprve poté se občerstvit. Zaměstnance je o tomto vhodné poučit.

Co se týče nákladu. Často se stává, že je řidič nucen nečekaně “dupnout” na brzdu a náklad, který si položil na sedadlo spolujezdce, se rozsype všude po vozidle. Řidič jej pak začne za jízdy sbírat, uklízet a dopravní nehoda je na světě. Řešení je snadné. Vybavit vozidlo vhodným úložným prostorem, např. pořadačem, přihrádkami, bednami apod., které jsou řádně zajištěny. Poučit zaměstnance o nutnosti ukládat veškerý náklad do nákladového prostoru vozidla (kufru). Obecně platí, že veškerý náklad musí být zajištěn tak, aby neohrožoval řidiče a ani ostatní cestující.

Vznik dopravní nehody pro špatný výhled řidiče z vozidla

Do firemního vozidla nepatří nejrůznější ozdoby, vlajky, kříže, přívěšky, ale ani vonné stromečky, které by omezovaly výhled řidiče. Všechna přídavná zařízení, jako např. navigace, palubní kamery nebo držáky na mobilní telefony musejí být vždy instalovány tak, aby výhledu nebránili.

V zimě hrozí namrznutí či zasněžení oken vozidla a tím omezení výhledu. Proto každé vozidlo vybavte sadou na odstranění těchto nepříznivých vlivů. Poučte zaměstnance o nutnosti očistit všechna okna vozidla. Nejen přední, ale i boční a zadní.

K dobrému výhledu samozřejmě patří také správné nastavení zpětných zrcátek. Před každou jízdou si jejich natavení řádně zkontrolujte a přizpůsobte!

Vznik dopravní nehody pro oslnění řidiče

Řidičům riziko oslnění a tím přehlédnutí důležité si

Ing. Vít Hofman
Ing. Vít Hofman Specialista BOZP a PO
Odborně způsobilá osoba k zajišťování úkolů prevence rizik v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, technik požární ochrany Ing. Vít Hofman | SAW [IČO: 020 65 681]
Podnikající fyzická osoba Autor projektu BOZPforum.cz Motto: Kdybych dělal jen to, co umím, tak bych neuměl nikdy nic!
follow me

Byl pro vás příspěvek užitečný?

Hodnotit mohou pouze registrovaní uživatelé. Score: 0 / 5. Počet hodnotících: 0

Doposud nikdo nehodnotil. Buďte první, kdo příspěvek ohodnotí.

Pokud se vám příspěvek líbil...

Sledujte nás také na sociálních sítích.

Omlouváme se, že pro vás nebyl tento příspěvek užitečný a děkujeme za vaši zpětnou vazbu.

Pojďme tento článek vylepšit!

Řekněte nám, co bychom mohli vylepšit?

nAPIŠTE NÁM SVŮJ NÁZOR

Odběry
Upozornit na
guest


1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Dle počtu hlasů
Vložené zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře
BOZPforum.cz - logo
O nás
BOZPForum.cz je největší komunitní portál zaměřující se na problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v Česku a na Slovensku, jehož hlavním cílem je šířit povědomí o bezpečnosti.
Portál je určen nejen k diskusi odborníků, ale také celé široké veřejnosti, která má zájem na zajištění bezpečnosti a na aktuálních, odborných a relevantních informacích z tohoto oboru, ale také mnohých dalších. Na BOZPForum.cz nenajdete pouze diskusní prostor, ale také informace, články a zajímavosti ze světa bezpečnosti, fotografie, videa a nabídku zajímavých kurzů a seminářů.

Kontaktujte nás: [email protected]
Copyright: Ing. Vít Hofman 2023
Vytvořeno k záchraně životů!
apartmentfile-addgraduation-hatuserscalendar-fullbubblechevron-down
1
0
Sdělte ostatním svůj názor!x
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram