Hned na úvod, pro pořádek. Tento článek není napsán pomocí umělé inteligence! A proč to píšu? Protože stále větší a větší množství článků na webech je generováno pomocí nástrojů umělé inteligence. Někdy je to dobře, jindy ne. Píše se rok 2025 a vývoj nejrůznějších nástrojů, využívajících AI, je v plném proudu. Tyto nástroje mají často velmi široké možnosti využití a byla by velká škoda, bránit se jim, v oblasti BOZP! Tento článek vás seznámí s tím, co je dnes možné a reálné a možná vás motivuje, nějakou tu AI pro účely bezpečnosti práce vyzkoušet. Článek je však jen jakýmsi nahlédnutím do světa AI a jejích možností a není komplexním návodem.
Pojďme na to od začátku.
AI z anglického Artificial (umělý) Intelligence. Někdo chybně pod touto zkratkou vidí Advanced (pokročilá) Intelligence, což je ale něco jiného.
AI je tu s námi už řadu let. Mnoho z nás nástroje s integrovanou AI používá, aniž by si to uvědomovali. Například vyhledávací nástroj v Google Photos, filtrování spamu v Gmailu nebo i Outlooku, doporučovací algoritmy u Spotify, YouTube, Neftlixu nebo například predikce dopravy v navigačních aplikacích, jako je Waze nebo Google Maps. Nezapomínejme ani na hlasové asistenty, jako jsou Google Assistant, Alexa nebo Siri, představená již v roce 2011. V neposlední řadě zmíním chytré telefony a automatickou úpravu fotek (například odstranění šumu, dobarvení, doostření, ale i dokreslení u nočních fotek).
Běžný software a aplikace, které nevyužívají AI, fungují na principu přesně definovaných instrukcí. Programátor předem určí, jak má software reagovat na konkrétní uživatelské akce. Pokud však taková reakce není naprogramována, nastane zpravidla chyba – tzv. bug nebo error.
Naproti tomu nástroje AI nejsou tak pevně ohraničené a svázané jedním algoritmem, ale často pracují s pravděpodobnostmi a vzory. Zpravidla se učí z obrovského množství dat a vytváří si vlastní modely chování.
Zjednodušeně řečeno – klasický software dělá přesně to, co mu řeknete. AI nástroj se pokouší pochopit, co po něm chcete.
Představte si dotazník, vytvořený pomocí klasického online formuláře. Zaměstnance se dotazníkem zeptáte na jeho vnímání BOZP na pracovišti. Dotazník bude mít např. deset otázek. Zaměstnanec dotazník vyplní a odešle a vám se zobrazí odpovědi přesně tak, jak je uživatel vyplnil. Mohou být zobrazeny i graficky.
Teď si představte stejný dotazník, jen s tím rozdílem, že je na pozadí integrována AI. Zaměstnanec si ničeho nevšimne a jednoduše dotazník vyplní jako obvykle. AI ale mezitím sleduje, jakým způsobem odpovědi zadává. Například u kterých otázek nejvíce váhá, které přeskočí, nebo kde se nejčastěji chybuje. Díky tomu může vytvořit přehled, které otázky byly pro zaměstnance nejtěžší nebo nejčastěji chybně zodpovězené. AI může po vyplnění dotazníku zaměstnanci nabídnout personalizované vysvětlení problémových témat. A co víc, sama vyhodnotí, kdy je takové vysvětlení vhodné a kdy není potřeba.
Kromě toho může AI v průběhu dotazování přizpůsobovat otázky konkrétnímu zaměstnanci – personalizovat. Například, pokud zaměstnanec přizná, že nějakému opatření nerozumí nebo nějaké riziko nevnímá, může se ho dále v této oblasti dotazovat a zjistit, proč tomu tak je.
Ale jde to ještě dál. Dotazník může obsahovat tzv. otevřenou odpověď, tj. pole, kam uživatel napíše libovolný text nebo např. nahraje fotografii. AI dokáže automaticky analyzovat a reportovat i tyto odpovědi. U běžného systému to zůstává na uživateli. AI může vyhodnotit všechny odpovědi všech zaměstnanců a nalézt v nich souvislosti, které by člověk hledal jen obtížně nebo neskutečně zdlouhavě. Například, že zaměstnanci podceňují nějaké konkrétní riziko, a že je zde tedy zvýšená pravděpodobnost pracovního úrazu.
AI dokonce dokáže poznat, zda je dotazník vyplněn jen formálně nebo zda to zaměstnanec bral skutečně vážně.
AI dnes nabízí obrovskou škálu možností, jak ji integrovat do firemního světa, včetně světa BOZP. Některé možnosti jsou ale nad rámec běžného uživatele a jejich integraci se musí věnovat IT odborníci. Dále se tedy budu zabývat těmi nástroji, které jsou určeny “koncovým” uživatelům, jako více – méně, hotová řešení.
Základní rozdělení nástrojů:
Nutno ale podotknout, že hodně AI nástrojů je víceúčelových a zvládají více funkcí současně.
Tyto nástroje, jak už název napovídá, generují text. Nejde o žádné náhodné věty. Text je vytvářen na základě zadání od uživatele. Tomuto zadání se v oblasti AI říká: “prompt”, v překladu: “výzva.” Prompt může být jednoduchá věta, otázka nebo podrobný popis toho, co má být výsledkem. Prompt může obsahovat nejen text uživatele, ale například i kompletní dokument nebo několik dokumentů. AI pak analyzuje vstup, využije obrovské množství textových dat, na kterých byla vytrénována (což je nejen literatura a to jak beletrie, tak i odborné publikace, ale také webové stránky, veřejné dokumenty, technické dokumenty a příklady skutečné lidské konverzace) a vytvoří odpověď, která co nejlépe reflektuje původní prompt.
Čím přesněji a jednoznačněji je prompt formulován, tím přesnější a užitečnější bude výstup. Obrovskou výhodou dnešních AI nástrojů však je, že se vždy pokusí “pochopit” i nejasné a nepřesné zadání a poskytnout co nejlepší odpověď.
Otázka: Změstec nechce sit přilbu. Přesvědčit, at ji nosí?
Odpověď:
Důležité je být trpělivý a důsledný. Nošení přilby by se mělo stát pro dítě samozřejmostí.
Otázka: Zaměstnanec nechce nosit ochrannou přilbu. Jak ho mám přesvědčit, aby si ji vzal?
Odpověď:
Otázka: Zaměstnanec, stavební dělník, nechce nosit průmyslovou ochrannou přilbu, poskytnutou zaměstnavatelem. Přilbu musí nosit na základě vyhodnocení rizik. Hrozí mu na staveništi nebezpečí. Např. pád materiálu na hlavu nebo náraz do překážek. Zaměstnavatel poskytuje kvalitní moderní přilbu.
Jak takového zaměstnance přesvědčit, aby si přilbu vzal a používal ji?
Nechci ho kárat, spíše nějak motivovat, aby chápal rizika a nosil ji dobrovolně, nikoliv pod pohrůžkou např. finančních sankcí nebo výpovědi. Chci tedy tipy na pozitivní motivaci.
Odpověď:
Otázka: Na našem staveništi, kde se vyskytuje řada rizik, jako je pád materiálu a náraz do překážek, je nošení osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP), a především ochranné přilby, klíčové pro bezpečnost a zdraví našich zaměstnanců. Zaměstnavatel poskytuje kvalitní moderní přilby, které splňují všechny bezpečnostní normy. Přesto jeden ze zaměstnanců, stavební dělník, odmítá přilbu nosit. Jakými pozitivními motivačními technikami a komunikačními strategiemi mohu tohoto zaměstnance přesvědčit, aby dobrovolně nosil přilbu a chápal význam jejího nošení? Jak mu mohu efektivně komunikovat rizika a ukázat, že nám na jeho bezpečí záleží, aniž bych musel použít donucovací metody jako finanční sankce nebo výpověď? Zajímá mě profesionální přístup z hlediska bezpečnosti práce.
Odpověď:
Důležité:
Výše uvedené chápejte jen jako příklady. Nehledejte v otázkách a ani odpovědích hlubší smysl. Byly vytvořeny jen pro účely tohoto článku. I přesto je z nich jasně patrné, že i na prompt v prvním příkladu, přestože je plný překlepů a je extrémně obecný, dokáže AI odpovědět velmi kvalitně. Poslední prompt je potom generovaný přímo pomocí AI. Příklady ukazují, jak moc se s ohledem na kvalitu promptů mohou odpovědi AI lišit!
Skutečností je, že mnozí uživatelé psaní promptů příliš neovládají. AI jim sice generuje určité odpovědi, ale tyto mají mnohem nižší kvalitu, než by mít mohly. Velmi často pak jde slyšet hlášky: “Ta umělá inteligence je úplně tupá!”
Myslíte-li to s AI vážně, věnujte opravdu dostatek času studiu toho, jak psát nejlepší možné prompty!
A v čem vám nástroje generování textu mohou pomoci?
Zjednodušeně řečeno – kdykoli při práci na počítači saháte po klávesnici a chystáte se něco psát (nebo diktovat hlasem), téměř vždy vám může nástroj pro generování textu nějak pomoci. Ať už tím, že vám práci usnadní, urychlí, nebo dokonce vylepší její výsledky.
Ale tím to nekončí! Umělá inteligence vám může odpovídat na otázky, dávat jasné návody a postupy, a tím výrazně zefektivnit proces učení i řešení problémů. Dokáže generovat i vysoce odborné texty, a v některých případech částečně nebo dokonce zcela nahradit lidského odborníka.
Nezapomínejte ale na to, že AI je jen nástroj, se kterým pracujete!
Potřebujete něco napsat? Potřebujete něco vědět? Potřebujete nějaký textový výsledek? AI nástroje pro generování textu jsou tu pro vás!
Spousta lidí je ke generování textů pomocí AI skeptická. Někteří stále nerozumí tomu, že AI je jen nástroj a kvalita odpovědi záleží na kvalitě promptu. A že odpověď i na sebelepší prompt, nemusí být stoprocentní. Ale AI dnes neumí text jen generovat, umí ho také analyzovat.
Konkrétnímu nástroji, jako je ChatGPT, můžete k analýze zadat opravdu velké množství textu – a to nejen prostý text, ale i soubory ve formátu .xlsx (Excel), .csv, .pdf nebo .docx.
AI vám pak může pomoci například takto:
To všechno bez potřeby složitého či zdlouhavého nastavování nebo znalosti Excelu, Google Sheet nebo např. Looker studia. Stačí správně položená otázka.
AI ale neumí analyzovat jen textová data. Dokáže dnes analyzovat i audiovizuální obsah.
Podívejte se na následující fotografii, která byla pořízena na výrobním pracovišti jedné společnosti. A než budete číst dál, zkuste si v duchu říct, jaká rizika na ní vidíte.
Záměrně naprosto jednoduchý a laický prompt pro AI: “Vidíš na fotografii z výrobního pracoviště nějakou závadu / riziko?Pokud ano, tak toto riziko vyhodnoť, popiš a navrhni opatření. Stručně.”
Na dalším obrázku výstup AI.
Záměrně byl použit pouze velmi jednoduchý a laický prompt. Navíc jde o výstup obecného AI nástroje, nijak netrénovaného pro účely BOZP. Přesto je výsledek rozhodně velmi zajímavý a řekl bych, přesný.
Osobně jsem si vytvořil vlastní, lokální testovací RAG (Retrieval-Augmented Generation) + multimodální AI model.
RAG umožnuje trénovat AI na vlastních datech. V mém případě šlo o kompletní databází všech mnou vyhodnocených rizik. A že už šlo o nějaké tisíce řádků dat. K tomu GPT model, aby bylo možné analyzovat i fotografie. Vše běží lokálně, na mém disku, bez přístupu k internetu. Data jsou tedy zcela v bezpečí. Takový model potom umí nejen na nahrané fotografii nalézt rizika, jako to umí např. ChatGPT nebo Gemini, ale dokáže při tomto vyhledávání vycházet z mých zkušeností – z mé vlastní databáze rizik a odpovědi jsou tak mnohem přesnější a odpovídají více mému způsobu práce.
Není to samozřejmě 100%. Realitou ale je, že přesnost je ohromující. Taková AI pak často na fotografii vidí i taková rizika, která já osobně přehlédnu. Díky tréningu dokáže na fotografii rozpoznat i takové závady, jako je např. nedodržení odstupových vzdáleností.
Stále je to však jen pomocník, který má šetřit čas a zvyšovat efektivitu, což se skvěle daří. Ale zásah člověka je i přes vysokou přesnost nezbytný. Věřím, že podobné aplikace se začnou velmi brzy objevovat i komerčně nebo si je začnou firmy stavět na míru svépomoci.
AI nástroje dnes umí generovat také audiovizuální obsah. Nejen obrázky, fotografie, ale např. také zvuky, hudbu nebo dokonce kompletní video,
Pro představu, podívejte se na krátký, amatérský, kompletně AI generovaný film Battalion. Stále jde o jakýsi „pokus“, ale právě tento snímek podle mě skvěle ukazuje, co už dnes umělá inteligence dokáže. A teď si představte, že Battalion vznikl před dlouhými šesti měsíci! V AI světě je to skoro jako věčnost.
To tempo, jakým se AI nástroje vyvíjejí, je neuvěřitelné. První skutečně výkonný generátor textu, tedy OpenAI GPT-3, se objevil v červnu 2020. Veřejně dostupné generování obrázků přišlo až v dubnu 2022. A video? To se dostalo mezi běžné uživatele teprve na začátku roku 2024! Co bude za rok?
Můžete si také poslechnout písničku, rovněž starou již skoro půl roku, kterou jsem vytvořil pro svou Facebook skupinu: “Bezpečáci”.
Stále nevěříte, že AI revoluce se odehrává právě dnes?
Je fotografie skutečná? Jde jen o AI upravenou existující fotografii? Je žena na foto skutečná a jen byla pomocí AI zasazena do smyšleného prostředí skladu? Je žena skutečná a jen jí byl do ruky vložen telefon s textem? Nebo je celá fotografie skutečná a AI jen upravila obsah displeje telefonu?
O své odpovědi se můžete podělit v komentářích. Pokud si ale odpověďmi na výše uvedené otázky nejste zcela jisti, nedáte za ně ruku do ohně, pak je to jen dalším důkazem toho, že AI je třeba začít brát vážně!
Dnešní nástroje vám umožní vytvářet nejen fotografie, ale také obrázky, grafy, nebo rovnou i celé prezentace. Můžete vytvářet zvuky, mluvené slovo, hudbu, animace, filmové klipy. To vše je možné v BOZP využít. Fantazii se meze nekladou!
Do poslední kapitoly pomyslného dělení dnešních AI nástrojů patří AI asistenti.
Určitě všichni znáte nějaký webový chat: “Máte dotaz? Ptejte se!” Po chvíli zjistíte, že si nepíšete s člověkem, ale, v lepším případě, nějakou trénovanou AI. U některých společností už to v podstatě ani nepoznáte. Např. Innogy je zde velmi daleko. Nemusí to být jen chat, často si s takovým asistentem můžete povídat např. po telefonu. A nepleťte si to prosím s nějakým před programovaným asistentem, který vám stále dokola tvrdí, že vám nerozumí. Moderní trénovaní AI asistenti vám v mnohém dokáži pomoci lépe, než reálný člověk a v podstatě to ani nepoznáte.
Ale uvedu další příklad.
Používám online aplikaci pro správu úkolů. Nechci, aby to vyznělo jako reklama, tak nebudu uvádět její název. Aplikace funguje podobně, jako většina task managerů. Člověk spravuje projekty, úkoly, má k dispozici poznámky, dokumenty, kalendář, dostává notifikace apod.
Můj Task manager má však v sobě integrovanou AI. Tím v podstatě odpadá jakékoliv dohledávání úkolů. Jen se zeptám AI:
“Jaké školení mě čekají v příštím týdnu?”
a dostanu seznam klientů, přehled školení a časů, kdy je mám provést. Nebo se mohu snadno zeptat:
“Kolik hodin jsem odpracoval za minulý měsíc pro klienta: XXX?”.
Případně:
“Vygeneruj mně dokument s přehledem odpracovaných hodin za minulý měsíc a označ ty klienty, kde jsem přesáhl naplánovaný čas.”
“Dej mně přehled propadlých preventivních požárních prohlídek…”
a mnohé další.
AI umí také automatizaci a mnoho dalšího. Přiznám se, že těch možností, jak si usnadnit práci s Task Managerem díky AI začíná být tolik, že je ani všechny neznám.
Jak by se vám líbil např. AI asistent, který zná vaši interní dokumentaci a dokáže vám rychle odpovídat na vaše dotazy? Např. “Kdo je oprávněn nařídit dechovou zkoušku na alkohol?” – AI asistent najde konkrétní dokument, vyčte pověřené vedoucí a vypíše vám jejich jména. A můžete pokračovat: “Potřebuju na ně telefonní kontakty.” AI asistent sáhne do interního telefonního seznamu a telefonní kontakty na oprávněné vedoucí vám vypíše. Vše zabere, podle toho, jak rychle píšete, ani ne minutu času.
Možná jste při čtení tohoto článku měli chvíle, kdy jste si říkali: „To už opravdu existuje?“ nebo „Tohle bych chtěl taky vyzkoušet.“ A přesně to je smyslem celého textu. Umělá inteligence už není hudba budoucnosti. Je to nástroj přítomnosti. A může být i vaším pomocníkem v oblasti BOZP.
Nemusíte hned vytvářet vlastní model nebo implementovat sofistikované systémy. Stačí začít drobnostmi a pozorovat, jak vám AI postupně zjednodušuje život.
Můžete ji nechat navrhnout školení, vytvořit přehled, analyzovat úrazovou statistiku nebo připravit podklady pro inspekci.
Anebo, když vám zrovna „dojde dech“ vám může pomoci napsat i úvodní odstavec důležité prezentace.
Důležité ale je, nebránit se novému. Protože stejně jako u všech technologií – ti, kdo je začnou využívat včas, budou mít náskok. A v případě BOZP může takový náskok znamenat nejen vyšší efektivitu a úsporu času, ale možná i zachráněné zdraví nebo život.
A to už za vyzkoušení stojí.
Využíváte AI při plnění úkolů prevence rizik? Podělte se v komentářích, jak vám to jde, jaké nástroje a k jakým úkolům nejčastěji.
Hned v úvodu jsem vás informoval, že tento článek není generován pomocí AI. A opravdu jsem ho psal osobně! Ehm, tedy s výjimkou tohoto závěru, který je kompletně generovaný AI.
Mějte pěkný a bezpečný AI den!