BOZPforum.cz - logo

Jaký zvolit ochranný nápoj?

Autor příspěvku:
Datum publikování:
21. 6. 2021
Hodnocení:
3.3 / 5

Zaměstnavatel má povinnost zaměstnancům, jako preventivní opatření k ochraně před zátěží teplem, za určitých podmínek poskytovat ochranné nápoje. Poskytování ochranných nápojů je poměrně komplikovanou problematikou, které se podrobně věnoval dřívější článek. Tento článek je zaměřen čistě na výběr vhodného nápoje, který skutečně pomůže s ochranou zdraví.

Proč se ochranné nápoje poskytují?

Ochranné nápoje poskytuje zaměstnavatel k ochraně zdraví před účinky zátěže teplem nebo chladem.

Ochranný nápoj

  • musí být zdravotně nezávadný a
  • nesmí obsahovat více než 6,5 hmotnostních procent cukru,
  • může však obsahovat látky zvyšující odolnost organizmu.
  • smí mít maximálně 1 hmotnostní procento alkoholu; ochranný nápoj pro mladistvého zaměstnance však nesmí obsahovat alkohol.

Ochranný nápoj chránící před zátěží teplem se poskytuje v množství odpovídajícím nejméně 70 % ztráty tekutin a minerálních látek potem a dýcháním za osmihodinovou směnu.

Při poskytování ochranných nápojů musí zaměstnavatel vycházet z požadavků odst. (2), (3), § 8, nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci.

Toto nařízení vlády stanoví, že zaměstnavatel musí poskytovat:

  1. přírodní minerální vodu slabě mineralizovanou, pramenitou vodu nebo vodu splňující obdobné mikrobiologické, fyzikální a chemické požadavky v případě prací tříd I až IIIa.
  2. středně mineralizovanou vodu nebo vodu s obdobnou celkovou mineralizací v případě prací tříd IIIb až V.

Rozdělení pitných vod

Tabulka níže uvádí základní přehled vod a jejich mineralizace. Vhodné je povšimnout si, že kohoutková voda může v některých případech mít více rozpuštěných minerálních látek (až 1000 mg/l), než balená přírodní minerální voda slabě mineralizovaná (max 500 mg/l).

Je proto vhodné, aby zaměstnavatel disponoval informacemi o kvalitě kohoutkové pitné vody na jeho pracovištích.

Pozor. Dlouhodobé a časté pití silně a velmi silně mineralizovaných vod, může mít vážné dopady na zdraví.

Vhodnou minerální balenou vodou pro většinu prací může být např. rajec, který má celkovou mineralizaci 332 mg/l.

Naproti tomu denní konzumace vod, jako jsou Šaratica, Vincentka nebo Zaječická hořká, byť v menším množství, nemusí být pro tělo úplně to pravé. Celkový stupeň mineralizace těchto vod se pohybuje mezi 10 000 až 31 000 mg/l.

Minerálky, jako např. Korunní, Magnesia a Mattoni, patří mezi středně mineralizované vody. Ani tyto by tedy, v případě lehčích prací tříd I až IIIa, neměly být konzumovány denně.

Může být pivo vhodným ochranným nápojem?

Ne. Z výše uvedené definice vyplývá, že ochranným nápojem je vždy voda s patřičným stupněm mineralizace!

Přesto smí zaměstnanci, kteří pracují v nepříznivých mikroklimatických podmínkách, pít pivo se sníženým obsahem alkoholu (viz písm. e), odst. (4), § 106, Zákoníku práce). Toto pivo však nelze považovat za ochranný nápoj a zaměstnavatel by jej tedy v režimu ochranných nápojů neměl poskytovat.

Jakým nápojům se raději zcela vyvarovat?

Spousta lidí to velmi nerado uslyší, ale voda s patřičným stupněm mineralizace, je skutečně nejvhodnější nápoj k doplnění tekutin a ztracených minerálů.

Nechutná-li někomu čistá voda, zpravidla jde jen o "zlozvyk" a vlastní výmluvu pro nutnost pít slazené nápoje. Ale i čistá voda se dá snadno ochutit, např. pár kapkami citronové šťávy s mátou apod.

Pokud je zaměstnanec vystaven opravdu zvýšené fyzické zátěži, pak může být vhodné doplnit minerální látky a vitaminy některými kvalitními přípravky, k tomu určenými, zpravidla rozpustnými v pitné vodě.

Naopak, pokud to se svým zdravím myslíte alespoň trochu vážně, je nutné se vyvarovat:

  • jakýmkoliv slazeným nápojům (např. sodovky, nealkoholická piva apod.);
  • všem alkoholickým nápojům (jakékoliv pivo, včetně piv se sníženým obsahem alkoholu a další alkoholické nápoje);
  • energetickým nápojům (pokud nejde o užití kvalitních nápojů pro konkrétní krátkodobý účel).

Převážnou část pitného režimu by měla vždy tvořit voda. Tu lze doplnit o kvalitní čaje, popř. kávu, ale vždy v rozumném množství. Ani 100% džusy nejsou ideální součástí pitného režimu. Jde o nápoje s velmi vysokým obsahem cukrů.

Pravidelnou konzumací slazených nápojů se až o čtvrtinu zvyšuje riziko vzniku cukrovky a infarktu. U žen může jít ještě o vyšší čísla.

Skvěle se nedávno zachoval Cristiano Ronaldo, který se na tiskové konferenci distancoval od Coca Coli a doporučil pít čistou vodu.

U alkoholických nápojů je problémem právě samotný alkohol. Byť kvalitní pivo má spoustu benefitů, alkohol je všechny suverénně přebíjí. Alkohol nehydratuje váš organizmus, ale působí přesně opačně. Další negativní účinky alkoholu snad netřeba ve 21. století více rozebírat.

V Evropě až 6% všech úmrtí na rakovinu způsobil alkohol. Pití alkoholu má přímý vliv na vznik rakoviny dutiny ústní, hltanu, hrtanu, jícnu, jater, tlustého střeva a konečníku a prsu. U další řady rakovin souvislost není zcela prokázána, ale je velmi pravděpodobná (rakovina slinivky, prostaty, kůže, žaludku, žlučníku).

Rovněž bylo prokázáno, že alkohol může způsobit rakovinu dutiny ústní, hltanu, jícnu a prsu již při velmi malých dávkách. Navíc v případě alkoholu neexistuje nic, jako bezpečná dávka.

Zapomeňte na všechny výkřiky, že jedna sklenka denně (nebo jiné množství) je prospěšná. Není a žádná seriózní studie to nikdy nepotvrdila. Naopak, spousta seriózních studií prokazuje opak. Často tak jde jen o výkřiky samotných alkoholiků, založených více na vlastních přáních, pocitech a domněnkách, než na seriózních datech. Každá sklenička či lahev je špatná a rizika nejrůznějších onemocnění a závislosti zvyšuje. Alkohol tělu nepřináší žádná pozitiva, naopak obrovské množství negativ.

Doporučení závěrem

Pijte vodu, pokud možno jen lehce chlazenou, ne vyloženě ledovou. Ledová voda je ve vedrech zbytečnou zátěží pro organizmus. Pijte průběžně po malých dávkách tak, aby tekutiny a minerály ztracené potem byly průběžně doplňovány a organizmus byl neustále dostatečně zavodněn.

Byl pro vás příspěvek užitečný?

Průměrné hodnocení 3.3 / 5. Počet hodnocení: 4

Doposud nikdo nehodnotil. Buďte první, kdo příspěvek ohodnotí.

Pokud se vám příspěvek líbil...

Sledujte nás také na sociálních sítích.

Omlouváme se, že pro vás nebyl tento příspěvek užitečný a děkujeme za vaši zpětnou vazbu.

Pojďme tento článek vylepšit!

Řekněte nám, co bychom mohli vylepšit?

Podpořte nás sdílením tohoto příspěvku - děkujeme!

O autorovi

Ing. Vít Hofman

Podnikající fyzická osoba
Specialista BOZP a PO
Autor projektu BOZPforum.cz
Motto: Kdybych dělal jen to, co umím, tak bych neuměl nikdy nic!
Odběry
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Vložené zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře
BOZPforum.cz - logo
O nás
BOZPForum.cz je největší komunitní portál zaměřující se na problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v Česku a na Slovensku, jehož hlavním cílem je šířit povědomí o bezpečnosti.
Portál je určen nejen k diskusi odborníků, ale také celé široké veřejnosti, která má zájem na zajištění bezpečnosti a na aktuálních, odborných a relevantních informacích z tohoto oboru, ale také mnohých dalších. Na BOZPForum.cz nenajdete pouze diskusní prostor, ale také informace, články a zajímavosti ze světa bezpečnosti, fotografie, videa a nabídku zajímavých kurzů a seminářů.

Kontaktujte nás: [email protected]
Copyright: Ing. Vít Hofman 2020
Vytvořeno k záchraně životů!
0
Sdělte ostatním svůj názor!x
()
x
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram