Od 1. června 2025 došlo, opět, ke změnám v oblasti pracovnělékařských prohlídek uchazečů o zaměstnání a zaměstnanců. A jak už tomu bývá zvykem, změny působí zcela náhodně, nesystematicky a ministerstvo (a ani autoři novely) k nim neposkytují žádné podpůrné materiály. Nikdo nám nevysvětlí, jak přesně to má nově fungovat, na základě jakých dat a odborných studií se změny uskutečnily a tak nezbývá, než si vše nastudovat svépomoci. A abyste toho “svépomoci” měli co nejméně, sepsal jsem pro vás tento článek, který by měl změny uceleně, přehledně, vysvětlit a objasnit.
V oblasti pracovnělékařských prohlídek přinesl 1. červen 2025 tyto zásadní změny:
Nevznikl žádný nový právní předpis. Stále platí, že základními předpisy pro pracovnělékařské prohlídky jsou:
Hlavní změna, v oblasti pracovnělékařských prohlídek, spočívá v aktualizaci § 59, zákona č. 373/2011 Sb., úz. Tento paragraf řeší vstupní pracovnělékařské prohlídky uchazečů o zaměstnání.
Nově je zde jednoznačná povinnost, vstupní pracovnělékařskou prohlídku provést u každého zaměstnance, který vykonává práci kategorie 2, 2R, 3 a 4 nebo práci kategorie 1, pokud jsou součástí práce profesní rizika (viz tabulka č. 2) nebo jsou požadavky na zdravotní způsobilost stanoveny jinými právními předpisy (viz tabulka č. 3).
Zcela zásadní změna je u zaměstnanců pracujících na základě dohod o provedení práce (DPP) nebo dohod o pracovní činnosti (DPČ).
Vstupní pracovnělékařská prohlídka byla dříve povinná pouze u těch dohodářů, kteří vykonávali rizikovou práci (kategorie 2R, 3 nebo 4) nebo bylo součástí práce profesní riziko či byl požadavek na zdravotní způsobilost stanoven jiným právním předpisem. Nově se však týká i těch dohodářů, kteří vykonávají práce kategorie 2, jejichž součástí nejsou profesní rizika a ani nejsou pro tyto práce stanoveny zvláštní požadavky zdravotní způsobilosti jinými právními předpisy. Tím do systému vstupních pracovnělékařských prohlídek spadne obrovské množství dohodářů!
Proč? Na základě jakých dat k tomuto došlo? Proč to doposud nutné nebylo a nyní už je? Na tyto otázky asi odpověď nedostaneme a tak je třeba se se současným systémem smířit a akceptovat ho v podobě, v jaké byl nastaven.
Toto se obrovským způsobem dotkne gastro provozů!
V původní vyhlášce 79 z roku 2013 bylo uvedeno riziko ohrožení zdraví: epidemiologicky závažné činnosti, což bylo mimo jiné i uvádění potravin do oběhu. Na základě tohoto rizika byly pracovnělékařské prohlídky brigádníků v gastro provozu povinné.
Následně však došlo k novele vyhlášky, rizika ohrožení zdraví se změnila na tzv. profesní rizika a ony epidemiologicky závažné činnosti se v profesních rizicích již neobjevily.
Takže pro “brigádníky” v gastro provozech, vykonávajících práce kategorie 2, vstupní prohlídky povinné až do 1. 6. 2025 v podstatě nebyly.
Nově se ale dá říct, že téměř žádný brigádník v gastro provozu vstupní lékařské prohlídce neunikne. Protože si jen těžko představit, že práce v gastru, např. číšník, servírka, pomocný kuchař, bude zařazena do kategorie 1.
Vstupní pracovnělékařská prohlídka tedy nově není povinná jen u zaměstnanců, kteří vykonávají práci kategorie 1, pokud součástí této práce nejsou profesní rizika a ani na tuto práci nejsou uvaleny požadavky jiných právních předpisů.
Zde je rozdíl oproti periodickým pracovnělékařským prohlídkám. Vstupní prohlídka je povinná u všech prací kategorie 2, kdežto periodická prohlídka jen povinná jen u těch prací kategorie 2, jejichž součástí jsou profesní rizika nebo jsou na práce vztaženy požadavky jiných právních předpisů.
Dále nutno připomenout, že povinnost provádět vstupní pracovnělékařské prohlídky, se dle § 247, odst.(1), Zákoníku práce, v účinném znění, se vztahuje na všechny mladistvé zaměstnance (ať už pracující na smlouvu nebo dohodu), bez ohledu na to, jak rizikovou práci vykonávají.
Dle poslední novely Zákoníku práce navíc mohou légálně pracovat i děti. Tedy osoby ve věku od 14 do 15 let. Zákoník práce je chytře označuje jako mladistvé zaměstnance a pravděpodobně záměrně, se pojmu “děti” vyhýbá. Takže výše uvedené ustanovení se vztahuje i na pracující děti, které se také musejí podrobit vstupní pracovnělékařské prohlídce.
Velmi častá je otázka na to, k jakému lékaři zaměstnance / uchazeče o zaměstnání odeslat. Zda k jeho registrujícímu lékaři (“obvoďákovi”) nebo ke smluvnímu poskytovateli pracovnělékařských služeb.
V tomto se nic nezměnilo. Stále platí ustanovení § 54, odst. (2), písm. b), zákona č. 373/2011 Sb., ze kterého vyplývá, že ke svému registrujícímu lékaři smí na prohlídku výhradně zaměstnanci těch nejméně rizikových prací, tedy prací kategorie 1, nejsou-li jejich součástí profesní rizika a neupravují-li požadavky zdravotní způsobilosti těchto prací jiné právní předpisy.
Tabulka č. 1 – přehled period pracovnělékařských prohlídek dle kategorie práce
Kategorie práce | |||||
1 | 2 | 2R | 3 | 4 | |
Perioda prohlídky do 50 let věku zaměstnance (1 x za uvedený počet let) | 6 | 4 | 2 | 2 | 1 |
Perioda prohlídky nad 50 let věku zaměstnance (1 x za uvedený počet let) | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 |
Tabulka č. 2 – přehled period pracovnělékařských prohlídek dle profesních rizik
Profesní rizika | Perioda prohlídky (1x za uvedený počet let) | |
Do 50 let | Nad 50 let | |
Práce ve zdravotnických zařízeních, v zařízeních sociálních služeb a práce v dalších zařízeních obdobného charakteru, jejíž součástí je obvyklý přímý kontakt s klienty nebo pacienty, a dále práce zahrnující poskytování sociálních služeb v přirozeném sociálním prostředí osob | 4 | 2 |
Obsluha jeřábů, opraváři jeřábů, vazači jeřábových břemen, obsluha transportních zařízení, regálových zakladačů, pracovních plošin, důlních těžních strojů, stavebních a jim obdobných strojů, trvalá obsluha nákladních výtahů | 4 | 2 |
Obsluha a řízení motorových a elektrických vozíků a obsluha vysokozdvižných vozíků | 4 | 2 |
Obsluha řídicích center a velínů velkých energetických zdrojů včetně jaderných a chemických provozů, při jejichž havárii by mohlo dojít k ohrožení zaměstnanců či obyvatelstva a k závažným ekologickým následkům | 4 | 2 |
Nakládání s výbušninami | 2 | 2 |
Opravy tlakových nádob a kotlů, obsluha kotlů s výkonem alespoň jednoho kotle 50 kW a větším a kotelen se součtem jmenovitých tepelných výkonů kotlů větším než 100 kW, obsluha tlakových nádob stabilních a tlakových stanic technických plynů, obsluha a opravy turbokompresorů, chladicích zařízení nad 40000 kcal (136360 kJ), obsluha a opravy vysokonapěťových elektrických zařízení, práce na elektrických zařízeních podle jiných právních předpisů | 4 | 2 |
Práce v hlubinných dolech | 4 | 2 |
Práce ve výškách a nad volnou hloubkou, pokud je jiným právním přepisem stanoveno použití osobních ochranných prostředků proti pádu | 4 | 2 |
Práce záchranářů s výjimkou zdravotnických záchranářů | 2 | 1 |
Práce v klimaticky a epidemiologicky náročných oblastech zahraničí | 2 | 1 |
Noční práce: zaměstnanci pracující v noci podle § 78 odst. 1 písm. k) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění zákona č. 365/2011 Sb. | 2 | 2 |
Další práce nebo činnosti v profesním riziku, které stanoví v rámci prevence rizik, v případech, kdy nelze tato rizika odstranit, zaměstnavatel ve spolupráci s poskytovatelem pracovnělékařských služeb a práce zařazené do kategorie druhé, jejichž součástí jsou níže uvedené rizikové faktory pracovních podmínek podle části I. | 4 | 2 |
Tabulka č. 3 – přehled period pracovnělékařských prohlídek dle vybraných požadavků jiných právních předpisů
Požadavek jiného právního předpisu | Perioda prohlídky (1x za uvedený počet let) | |
Do 50 let | Nad 50 let | |
Mladiství zaměstnanci | 1 | 1 |
Řidiči vozidel (dle § 87, zákona č. 361/2000 Sb., úz) | 2 | 1 |
Při provozování dráhy a drážní dopravy přímo zabezpečuje obsluhu dráhy, zabezpečuje nebo organizuje drážní dopravu a řídí se při tom tvarovými, světelnými a zvukovými znaky a návěstmi nebo je dává (k písm. a), odst. (3), § 2, vyhlášky č. 260/2023 Sb., úz) | Pozn. a) | Pozn. a) |
Vstupuje bez dozoru na provozovanou dopravní cestu a nepodílí se přímo na zabezpečení obsluhy dráhy, ani na zabezpečení nebo organizování drážní dopravy (k písm. b), osdt. (3), § 2, vyhlášky č. 260/2023 Sb., úz) | Pozn. b) | Pozn. b) |
Provádí revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení (k písm. c), odst. (3), § 2, vyhlášky č. 260/2023 Sb., úz) | Pozn. c) | Pozn. c) |
Osoba řídící drážní vozidlo - průkaz způsobilosti (k § 5, vyhlášky č. 260/2023 Sb., úz) | Pozn. d) | Pozn. d) |
Strojvedoucí - licence (k odst. (5), § 7, vyhlášky č. 260/2023 Sb., úz) | Pozn. e) | Pozn. e) |
Strážník městské policie (k § 3, vyhlášky č. 444/2008 Sb., úz) | 36 měsíců | 36 měsíců |
Držitelé zbrojních průkazů skupiny D nebo F (k § 2, vyhlášky č. 493/2002 Sb., úz) | 30 měsíců | 30 měsíců |
Držitelé zbrojních průkazů skupiny E (k § 2, vyhlášky č. 493/2002 Sb., úz) | - | - |
Pozn. a) ve věku do 17 let 1 rok ve věku od 18 do 55 let 3 rok ve věku od 56 let 1 rok | ||
Pozn. b) ve věku do 17 let 1 rok ve věku od 18 do 55 let 4 rok ve věku od 56 let 2 roky | ||
Pozn. c) ve věku do 17 let 1 rok ve věku od 18 do 55 let 5 let ve věku od 56 let 2 roky | ||
Pozn. d) ve věku do 55 let 3 roky a ve věku od 56 let 1 rok | ||
Pozn. e) ve věku do 55 let 3 roky a ve věku od 56 let 1 rok | ||
Tabulka uvádí pouze vybrané požadavky právních předpisů. Mezi další profese, na které jsou jinými právními předpisy kladeny zvláštní požadavky ohledně zdravotní způsobilosti, patří například myslivci, piloti, posádky plavidel nebo například pracovníci v jaderné energetice. | Tabulka uvádí pouze vybrané požadavky právních předpisů. Mezi další profese, na které jsou jinými právními předpisy kladeny zvláštní požadavky ohledně zdravotní způsoiblosti, patří | Tabulka uvádí pouze vybrané požadavky právních předpisů. Mezi další profese, na které jsou jinými právními předpisy kladeny zvláštní požadavky ohledně zdravotní způsoiblosti, patří |
Věřte, nevěřte, ale tento článek nebyl napsán pomocí generativní umělé inteligence, nýbrž holýma rukama autora.